Varis Çorabı Ne İşe Yarar?

Varis çorapları halk arasında yaygın olarak kullanılan ürünlerdir. Ancak buna rağmen pek çok insan varis çoraplarının kullanımı ve işlevi hakkında doğru bilgiye sahip değildir.

varis çorabı

Hangi Hastalıklar İçin Kullanılır?

• Varis (Damar Genişlemesi)
  • Ameliyat Sonrası (pıhtı oluşumunu engellemek için)
  • Venöz yetmezlik
  • Lenfödem
  • Posttrombotik sendrom

Varis çorapları bacakları saran, özel basınçlı çoraplardır. Bu tıbbi üründe amaç bacağa dışarıdan uygun miktarda basınç uygulanarak dolaşımın düzenlenmesidir. Bu sayede varisin neden olduğu bacak ağrısı geçer veya hafifler, yeni varis oluşumları ve oluşan varislerin ilerlemesi engellenir.

Varis çoraplarında basınç bilekte en yoğundur ve yukarıya çıktıkça bacağa uygulanan basınç azalır. Baldır bölgesinde yürüme ile kasılan kaslar ve çorabın bilekten başlayarak uyguladığı basınç sayesinde kanın kalbe pompalanması kolaylaşır. Bu sayede bacak ağrıları hafifler.

Varis Çorabı İle Varislerden Kurtulmak Mümkün mü?

Hayır. Varis çorapları varisi geçirmez. Yalnızca varisin neden olduğu ağrıları geçici olarak engeller. Ek olarak yeni varislerin oluşmasını ve oluşmuş varislerin ilerlemesini engeller.

Halk arasında tedavi edici özelliği olduğuna dair genel bir bilgi bulunmaktadır. Bu yanlış bir bilgidir. Varis damarın yapısında ortaya çıkan bir sorundur. Çorap gibi yüzeysel etki eden bir ürünle tedavisi mümkün değildir.

Varisler ancak lazer, radyo frekans, skleroterapi, köpük tedavisi, yapıştırma ve mikroflebektomi gibi yöntemlerle tedavi edilebilir.   Bunun dışında çorap, krem ya da bitkisel ürünlerle tedavi mümkün değildir.

Kimler Varis Çorabı Kullanmalıdır?

Bacaklarında varise bağlı ağrı olan her birey ağrıdan kurtulmak için kullanabilir. Ancak çoraba güvenerek tedavi ötelenmemelidir. Varis çorabının tedavi edici olmadığı unutulmamalıdır.

Varis ağrısı yaşayanlara ek olarak gebelik döneminde varis tedavisi yaptıramayacak hastaların kullanması önerilmektedir. Gebelik dönemi ya da herhangi bir nedenden dolayı varis tedavi sürecini başlatamayan hastalar çorap kullanarak ağrıdan kurtulabilir, varislerinin ilerlemesini engelleyebilir.

Bacak ağrısı yaşamak dışında ameliyat sonrasında yatış gereken durumlarda pıhtı atmaması içinde çorap kullanımı önerilmektedir.

Kimler Kullanmamalıdır?

Şeker hastalarının ve bacaklarda atar damarlarla ilgili sorunları olanların varis çorabı kullanması önerilmez.

Varis çorapları tıpkı ameliyatsız varis tedavi yöntemlerine göre kişiye özel olmalıdır. Bu nedenle sıradan bir çorap alır gibi gidip eczaneden alınmamalıdır.  Öncelikler doktor muayenesi ve doppler çekimi ile varislerin durumu tespit edilmeli ve ona göre çorap önerisi yapılmalıdır.

Varis çoraplarında basınç oranları

Hafif Basınç  (15-20 mmHg)

Orta Basınç (20-30 mmHg)

Yüksek Basınç (30-40 mmHg)

Çorap kişiye özel olmalıdır. Ancak genel olarak hastalara çorap önerisi şu şekilde yapılmaktadır.

Ameliyatsız varis tedavileri sonrasında iyileşme sürecini hızlandırmak için hastalara hafif basınçlı çorap önerilmektedir. Bacaklarında yoğun varis ağrıları olan hastalara ise orta basınç düzeyinde çoraplar önerilmektedir.

Yüksek basınçlı çoraplar ileri düzey varislerde ve bacak yarası olan durumlarda önerilmektedir.

Yan Etkisi Var Mıdır?

Uzun süreli kullanımlarında bile herhangi bir yan etki veya soruna rastlanmamıştır. Yalnıza yaz aylarında sıcak yüzünden rahatsızlığa neden olabilmektedir.

Varis Çorabı Nasıl Giyilir?

Varis çorapları güne başlarken, henüz yataktan kalkmadan giyilmelidir. Bu sayede çorap kullanımından maksimum verim alınır.  Çorap yataktan kalkmadan giyilmeli ve gün boyu kullanılmalıdır. Yatarken çorabın kullanılması gerekmez. Akşamları çıkarılabilir.

Varis Çorabı Nasıl Yıkanır?

Ilık suda ve az deterjanla yıkanabilir. Yıkama sonrası kurumaya bırakılmalıdır. Bu sayede elastikiyeti zarar görmez.

Varis Çorabı Alırken Nelere Dikkat Edilmeli?

Varis çorabı kişiye özeldir. Bu nedenle mutlaka doktor önerisi ile alınmalıdır.

Varis Çorabı Kullanmaktan Nasıl Kurtulabilirim?

Varisleri tedavi etmez. Çorap kullanımından kurtulmak için varislerin tedavi edilmesi şarttır.

Her tür ve boyutta varis ameliyatsız yöntemlerle, hastane yatışına gerek kalmadan klinik ortamında kolaylıkla tedavi edilebilir. En yaygın kullanılan ve başarı oranları yüksek ameliyatsız varis tedavisi yöntemleri şunlardır;

• Lazerle varis tedavisi
  • Radyo frekansla varis tedavisi
  • İlaçla varis tedavisi (köpük- skleroterapi)
  • Yapıştırma (zamkla varis tedavisi)
  • Mikrofleboktomi (dikişsiz çağdaş varis ameliyatı)

Varis tedavisi yöntemleri ile ilgili hazırladığımız yazıya aşağıda yer alan bağlantıdan ulaşabilirsiniz. https://www.drilknurguler.com/varis-tedavisi/

Yukarıda bahsedilen yöntemlerle işinize ve sosyal hayatınıza ara vermeden varislerinizden ve varis çorabı kullanmaktan kalıcı olarak kurtulabilirsiniz.

Ameliyatsız Varis Tedavisi Sonrasında Varis Çorabı Kullanılır Mı?

Varis tedavisi sonrasında bandaj uygulaması mutlaka yapılır. Ancak bazı hastalarda tedavi sonrasında (kısa süreli) iyileşme sürecini hızlandırmak için varis çorabı kullanımı önerilmektedir.

Etki Edip Etmediği Nasıl Anlaşılır?

Varis çorabının en fark edilir etkisi bacaklarda şişlik ve ağrıyı geçirmesidir. Çorap kullanımı ile ağrı ve şişlikler azalıyorsa çorap etkili demektir.

• Shingler, S., Robertson, L., Boghossian, S., & Stewart, M. (2011). Compression stockings for the initial treatment of varicose veins in patients without venous ulceration. Cochrane Database of Systematic Reviews, (11).
  • Hirai, M., Iwata, H., & Hayakawa, N. (2002). Effect of elastic compression stockings in patients with varicose veins and healthy controls measured by strain gauge plethysmography. Skin research and technology8(4), 236-239.
  • Houtermans-Auckel, J. P., van Rossum, E., Teijink, J. A. W., Dahlmans, A. A. H. R., Eussen, E. F. B., Nicolai, S. P. A., & Welten, R. T. J. (2009). To wear or not to wear compression stockings after varicose vein stripping: a randomised controlled trial. European Journal of Vascular and Endovascular Surgery38(3), 387-391.